Steeds meer Europese steden weren oude, vervuilende diesels uit hun binnensteden. Ook aan dieselmotoren voor machines (officieel: ‘Non-Road Mobile Machinery”) worden steeds strengere milieueisen gesteld. Stage V (Europese standaard) en Tier 4 (de Amerikaanse standaard) refereren aan regelgeving voor dieselmotoren in machines met als doel om emissie van schadelijke stoffen te reduceren en zo de luchtkwaliteit te verbeteren. Het gaat dan met name om het terugdringen van fijnstof (PM) en stikstof (NOx). De nieuwe wetgeving heeft een grote impact op onze sector. Rioned is klaar voor dit nieuwe tijdperk en heeft de afgelopen tijd hard gewerkt aan alternatieven die voldoen aan de nieuwe standaard. Van de AquaJet met benzinemotor, tot onze unieke eCityJet; de eerste machine waarbij we de uitstoot tot 0 hebben weten te reduceren.

Geen uitstoot, de elektrische CityJet 

De eCityJet is de eerste, volledig elektrische rioolreinigingsmachine geschikt voor rioleringen tot 350 mm. De eCityJet beschikt over alle eigenschappen van een diesel aangedreven CityJet, maar is volledig uitstootvrij waardoor de machine voldoet aan alle huidige en toekomstige emissie-eisen. Dit maakt de eCityJet bij uitstek geschikt voor gebruik in binnensteden waar extra strikte emissie-eisen gelden en voor afgesloten ruimtes. Vanaf begin dit jaar worden de eerste, volledig elektrische CityJets geproduceerd

Benzine, diesel of PTO

Rioned biedt verschillende aandrijfmogelijkheden en het hangt af van het type werk en de persoonlijke voorkeur welke oplossing het meest geschikt is.

Luchtgekoelde Honda benzinemotoren zijn de aandrijfkracht in de AquaJet en FlexJet. Ze zijn lichtgewicht en voldoen aan de Stage V normen. FlexJet en AquaJet zijn zeer geschikt voor ontstoppingen in kleinere rioolbuizen. De nieuwe generatie Kubota benzinemotoren zijn watergekoelde (stiller en betere koeling!) industriële motoren met brandstofinjectie met 3 (WG-972) of 4 (WG-1605) cilinders. Machines met deze motoren zijn ideaal voor gebruik in en om huizen en kantoren, maar ook om rioolbuizen te ontdoen van vet, olie en boomwortels.

Diesel motoren met een vermogen minder dan 19 kW voldoen aan de Stage V normen. De UrbanJet is uitgerust met deze motor en is een efficiënt alternatief om huisaansluitingen te reinigen en werk bij woningbouwverenigingen uit te voeren. De ProfiJet Tier 4 is uitgerust met een krachtige V-2403-CR diesel motor en is de ultieme oplossing voor hogedruk rioolreiniging. Met niet minder dan 130 liter per minuut is het de krachtigste (en meest complete) machine in ons assortiment. De motor is voorzien van een diesel roetfilter en katalysator.

Naast benzine en diesel geven veel klanten de voorkeur aan de voordelen van een PTO oplossing, waarbij de machine wordt aangedreven door de motor van het voertuig waarin deze is geplaatst. Een hydraulisch systeem neemt hierbij vermogen van de auto-as af om de hogedrukpomp zo zijn werk te laten doen. Speciaal voor de Mercedes Benz Sprinter hebben we een PTO-systeem ontwikkeld. Afhankelijk van het voertuig kan er een P45 of P52 pomp worden aangedreven door PTO. De Mercedes Benz Sprinter heeft een in de fabriek gemonteerde PTO en is daardoor het meest geschikte voertuig voor dit soort hogedrukreinigingsmachines.

Wilt u kennis maken met de verschillende alternatieven? Stuur voor meer informatie een  e-mail naar info@rioned.com of neem contact op met uw Rioned verkoopadviseur.