• Onze collega's vertellen

Laatste werkdag Rudi Kiek

DSC05787 LR

Rudi, je bent al jaren een vertrouwd gezicht voor veel van onze klanten. Wanneer ben jij bij Rioned begonnen?

‘’Ik ben begonnen in september 2001 als opvolger van de Belgische distributeur waarmee de samenwerking gestopt was. De opzet was om rechtstreeks aan de eindgebruikers te gaan leveren.’’

Dat is al een hele tijd geleden. Hoe was jouw inwerktraject destijds?

‘’Ik heb heel veel geleerd en steun gekregen. Ik dacht vooraf dat de rioolreiniging wereld voor mij gesneden koek zou zijn door mijn verleden bij buizenleverancier Dyka Plastics. Maar er bleek toch wel degelijk een groot verschil te zijn tussen nieuwe buizen leveren en bestaande buizen reinigen.’’

Is er veel veranderd in rioolreinigingsland in de tussentijd?

‘’De ontstoppingswereld in België is heel anders dan die in Nederland. Het hele rioleringsstelsel is in Nederland ver vooruit op het systeem in België. Gescheiden stelsels worden ondertussen al wel in nieuwbouwprojecten toegepast, maar er is nog een lange weg te gaan.

In het begin waren het vooral loodgieters die deze activiteit erbij gingen doen en dat zijn er steeds meer geworden. De klanten waarbij zij 10 jaar eerder afvoerleidingen hadden geïnstalleerd, belden bij de eerste verstopping terug naar dezelfde loodgieter voor een oplossing. Zo heeft dat zich steeds verder ontwikkeld, met als gevolg dat nogal wat loodgieters in België nu ook een rioolreiniging-bedrijfstak hebben. In het begin kozen ze nog voor een aanhanger omdat het maar een aanvulling van de business was, maar inmiddels zijn er al veel overgestapt naar een inbouwmachine omdat dit handiger werken bleek te zijn. Die evolutie heb ik wel meegemaakt.’’

Zijn er meer verschillen tussen België en Nederland waar jij dagelijks mee te maken hebt?

‘’Over het algemeen is het nu eenmaal toch zo dat Belgen het liefst met Belgen werken. Maar ik moet zeggen dat ze door het goede werk van de afdeling aftersales en in het bijzonder Cees Scheffers de Nederlanders steeds beter weten te waarderen. Op een gegeven moment vroeg iedereen direct naar Cees als er een reparatie of onderhoudsbeurt gepland moest worden. Inmiddels is Cees met pensioen en werkt Otto Heesbeen (servicemonteur België) alweer een aantal jaartjes bij ons. Hij is een hele goede opvolger en inmiddels werkt het bij Otto precies hetzelfde. Hij wordt op handen gedragen door onze Belgische klanten.

Het is ook een kwestie van vertrouwen opbouwen. Als team hebben we gedurende de afgelopen jaren in België de klantenkring steeds verder uit kunnen breiden. De combinatie van de expertise van de aftersales afdeling en mijn advies, bleek een goede mix om steeds meer bedrijven aan ons te binden.

Binnen de verkoopafdeling bij Rioned noemen ze me wel eens gekscherend de ‘’AquaJet koning’’. Als iemand mij belt voor bijvoorbeeld een CityJet vraag ik altijd eerst na wat ze er precies voor werkzaamheden mee gaan verrichten. Soms komen we er dan achter dat ze die capaciteit eigenlijk helemaal niet nodig hebben en adviseer ik ze een AquaJet, de kleinere variant met ook een lagere verkoopprijs. ‘’Verkopers’’ zouden me voor gek verklaren, maar ik heb dan ook een hekel aan het woord ‘’verkoper’’. Ik ben een adviseur en wil klanten helpen bij hun vraagstuk. Zo bouwen we aan een relatie en komen klanten ook terug. Ook word ik regelmatig gebeld door nieuwe contacten, die aangeven dat ze gestuurd zijn door bedrijven die al klant bij ons zijn. Dat is toch het mooiste compliment wat je kunt krijgen! En bovendien is het voor die nieuwe contacten natuurlijk ook veel overtuigender wanneer een huidige gebruiker ons aanbeveelt dan wanneer wij zelf hoog van de toren gaan blazen. Ik vind het heel mooi om te zien dat alle moeite die we de afgelopen jaren gedaan hebben, zo ook echt beloond wordt.’’

Wat vind je het leukst aan jouw werk?

‘’De samenwerking met de klanten. De misvatting van mensen die ontstoppers onderschatten, is nu net wat ik juist zo apprecieer in hen en dat laat ik ze ook voelen. Ik hou van zoeken naar de beste oplossing. Uiteraard kan ik ook rekenen op onze fabriek in Tilburg en alle vakmensen die daar iedere dag weer zorgen voor goede producten en service verlenen aan onze klanten.’’

En na zoveel jaren trouwe dienst ga je nu lekker genieten van je vrije tijd. Kijk je daar naar uit?

‘’Ik kijk er zeker naar uit, maar het is natuurlijk ook wel dubbel. Ik wil wel graag nog iets om handen hebben, maar wat het precies gaat worden, daar ga ik de komende tijd eens over nadenken. Mijn vrouw heeft me een idee aangereikt en dat ligt ter overweging op tafel.’’

En zul je ons wel een beetje gaan missen straks? Wat ga je het meest missen?

‘’Ja, zeker. Ik ga mijn collega’s en klanten zeker missen. Ik heb mijn werk altijd met volle overgave gedaan, dus dat zal echt wel even wennen worden. Ik heb hier alle jaren met heel veel plezier gewerkt.

Ik denk dat het zowel voor mij als voor de klanten even wennen zal worden. Ik heb mijn klanten namelijk niet allemaal even goed ‘’opgevoed’’. Daarmee heb ik mezelf ook wel eens in de vingers gesneden. Alles wat met België te maken heeft, daar bellen ze mij voor. Als er een camera gerepareerd moet worden, het regelen van een vervangende camera, wanneer ze hun herstelde camera weer terug krijgen. In de beginjaren had ik daar ook nog de tijd voor en deed ik dat met liefde en plezier maar inmiddels is het de spuigaten uitgelopen. De markt is flink gegroeid en het aantal telefoontjes en e-mails zijn vertienvoudigd. Begin juni zal het erg stil worden denk ik..’’

  • Onze collega's vertellen
Terug naar overzicht >