• Onze collega's vertellen

Ronald Groenewege: sales kan niet zonder aftersales

Ronald Groenewege demonstreert Profi Jet

Het team van Rioned groeit voortdurend. Maar wie zijn al die mensen die ons bedrijf zo sterk maken? Regelmatig gaan we met een van onze medewerkers in gesprek om daar achter te komen. In dit artikel vertelt Ronald Groenewege zijn verhaal. Ronald is een oude rot in het vak. Hij is Sales Manager Nederland bij Rioned en in januari 2017 alweer 25 jaar bij ons in dienst.

Ronald, hoe ben jij bij Rioned terecht gekomen?

“Het was 1991, ik herinner me dat nog goed. Ik zag in onze krant, de Dordtenaar, een advertentie staan voor een junior technisch vertegenwoordiger bij Rioned. Via een vriend, met een rioolservicebedrijf, kende ik Rioned toen al. Bovendien werkte ik af en toe als rioolontstopper, om een centje bij te verdienen, nadat ik net een opleiding autotechniek had afgerond. Je snapt het al: dat heeft allemaal met elkaar te maken. Ik was dan ook meteen geïnteresseerd in die vacature bij Rioned. Ik heb gesolliciteerd en in januari 1992 ben ik bij Rioned begonnen. Dat was nog onder Ad Smeulders. Rioned zat toen nog met de productie in Goirle en de verkoop en service zaten in Riel.”

Wat herinner je je nog van die tijd, toen Rioned verdeeld was over twee locaties?

“Toen ik net begonnen was, kwam ik voornamelijk op ons verkoopkantoor in Riel. De fabriek in Goirle bezocht ik alleen als er klanten waren met speciale wensen, om de specs. met engineering door te nemen. Thuis vanuit Dordrecht, ben ik met een klein rayon begonnen. Dat bestond uit Rotterdam, Den Haag en de Zuid-Hollandse eilanden. Ik had gewoon pen en papier plus een fotoboek met productfoto’s bij me. En ik reed nog rond met een semafoon. Gaf mijn semafoon een piepsignaal dan reed ik naar een benzinepomp of telefooncel om de zaak te bellen. Zo hoorde ik welk bedrijf ik moest bezoeken. Maar ik bezocht veel bedrijven ook onaangekondigd. Dat kon soms heel verrassend zijn. Zo stroopte ik jaren geleden weer eens een industrieterrein af, om te kijken of er bedrijven zaten die we niet kenden. Wie weet waren ze wel geïnteresseerd in onze producten. Zonder afspraak stapte ik binnen bij een loodgietersbedrijf waar ik nog nooit eerder was geweest. Toen ik het pand verliet had ik een order voor een Rioned HD 50 aanhanger op zak. Je snapt hoe dat voelde! Daarna is me dat overigens nooit meer gelukt.”

Ronald Groenewege

- Sales Manager Nederland

- Sinds januari 1992 bij Rioned in dienst

- Niet getrouwd, wel al 26 jaar gelukkig samen met Liesbeth

- Heeft een dochter van 18 en een zoon van 13 jaar

- Is gek op enduro rijden

- Ronald doet samen met zijn broer aan recreatief enduro rijden. Enduro rijders maken met een crossmotor offroad lange tochten door ruw terrein. Om mooie ritten te maken gaan ze onder andere naar België, Frankrijk, Spanje en Andorra.

Pen en papier en een fotoboek, dat klinkt nu heel ouderwets. Wat vind je van die veranderingen?

“De veranderingen zijn enorm, maar daar groei je gewoon in mee hè. We leefden vroeger veel langzamer dan nu. Nu gaat alles sneller, maar daar hebben we ook de middelen voor. Onze productpresentatie en de manier waarop we communiceren zijn enorm veranderd. Vooral natuurlijk door internet, social media en de mobiele telefoon. Als ik nu bij klanten kom, zijn ze al enorm goed geïnformeerd via internet. Daardoor is de markt ook transparanter geworden. Klanten kijken en vergelijken op internet. Ze zien ook wat onze concurrenten doen. Daar moet Rioned op inspelen, wil het geen marktaandeel verliezen. Kwalitatief goede producten en oplossingen zijn daarbij heel belangrijk. Maar je moet meer bieden. Goede aftersales en een snelle levertijd bijvoorbeeld. Die dingen moet je steeds blijven ontwikkelen. Alleen zo kun je zorgen dat je je concurrenten voorblijft.”

Je hebt het over blijven ontwikkelen, bijvoorbeeld van de aftersales. Kun je daar meer over zeggen?

“De rioolbranche is heel erg gelinkt aan aftersales. Rioolmachines worden zwaar belast en draaien vaak 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Dan moet je als leverancier ook het onderhoud en de reparatie goed opgetuigd hebben. Alleen dan stel je in deze markt iets voor. Het één kan niet zonder het ander. Maar er zijn ook andere veranderingen die het nodig maken dat we ons blijven ontwikkelen. Vroeger had bijvoorbeeld elke woningbouwvereniging, elke gemeente en elke aannemer een ontstoppingsmachine op een aanhanger. Nu besteden veel partijen ontstoppingswerk uit aan specialistische rioolservicebedrijven. Die werken vaak niet met een aanhanger, maar gebruiken een hogedrukunit ingebouwd in een auto. Dit is praktischer in de dagelijkse verkeersdrukte en met parkeren in de stadscentra. Daarbij moeten die gespecialiseerde bedrijven tegelijk wel veel in huis hebben. Een rioolservice auto is uitgerust met verenmachines, inspectie- en detectieapparatuur en diverse ander gereedschappen. Kortom ze moeten veel meenemen voor een volledige service, om gewicht en ruimte te besparen is een compacte hogedrukunit gewenst. Dat soort veranderingen in de markt leidt automatisch tot innovatieve ontwikkelingen bij Rioned. Het is onvermijdelijk en tegelijk ook het leuke en boeiende aan deze branche.”

Hoe zie je de toekomst van Rioned?

“Als ik kijk naar de laatste 10 jaar, dan zijn de verkoopaantallen verdubbeld. En eigenlijk is er in diezelfde periode nauwelijks personeel bijgekomen. Intussen hebben we ambities om ook internationaal verder te groeien. We zitten op een kantelpunt en dat vertaalt zich in acties. We hebben zeer recent onze productieruimte verder uitgebreid. Afdelingen verhuizen, onze processen worden nog efficiënter ingericht en er komen nieuwe collega’s in dienst. Kortom: we groeien en het eind is nog lang niet in zicht. De toekomst van Rioned, die ziet er ronduit rooskleurig uit! ”

  • Onze collega's vertellen
Terug naar overzicht >